Sydkorea vill storsatsa på AI-infrastruktur
Bildkälla: Stockfoto

Sydkorea vill storsatsa på AI-infrastruktur

Sydkoreas presidentkansli vill se omfattande investeringar i AI-infrastruktur för att stärka landets långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft, rapporterar Yonhap.

Policystabschefen Kim Yong-beom säger att AI-eran kräver stora satsningar på elförsörjning, mark och ny industriell infrastruktur, och att regionala områden kan få en central roll genom datacenter och framtida elnät.

Kim uppger att regeringen är nära att slutföra diskussioner om en ytterligare halvledarkluster utanför huvudstadsregionen, som enligt honom saknar kapacitet i form av mark, el och vatten.

Ett befintligt halvledarkluster byggs samtidigt i Yongin söder om Seoul och ska fungera som produktionsnav för avancerade chip från bland andra Samsung Electronics och SK hynix.

Kim lyfter även behovet av diskussioner om hur AI-drivna tillväxtvinster och ökade skatteintäkter ska fördelas samt pekar på utmaningar som en svag won och osäkerhet på fastighetsmarknaden.
Börsvärldens nyhetsbrev