Nytt datum för årsstämman samt valberedningens förslag till styrelse i Bilia AB

Bilia AB har beslutat att flytta årsstämman 2023 från den 5 april 2023 till den 26 april 2023. Kallelse till årsstämman kommer att ske minst fyra veckor innan det nya datumet.

Därtill informeras att valberedningen för Bilia AB lägger fram följande förslag till beslut på årsstämman avseende antal styrelseledamöter och val av styrelseledamöter.

Valberedningen föreslår ett oförändrat antal ledamöter, d.v.s. åtta ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter.

Valberedningen föreslår att styrelsens sammansättning lämnas oförändrad. Sålunda är valberedningens förslag att omval sker av Gunnar Blomkvist, Anna Engebretsen, Ingrid Jonasson Blank, Nicklas Paulson, Jan Pettersson, Mats Qviberg, Jon Risfelt och Caroline af Ugglas.

Valberedningen föreslår omval av Mats Qviberg till styrelsens ordförande.

Valberedningen består av Tim Floderus (Investment AB Öresund, ordförande), Mats Qviberg (i egenskap av styrelseordförande i Bilia AB), Sofia Olsson (familjen Engebretsen) och Emilie Westholm (Folksam).

Information om de till omval föreslagna ledamöterna finns på Bilia AB:s hemsida. Valberedningens övriga förslag till årsstämman kommer att offentliggöras i kallelsen till årsstämman. Förslagen och motiverat yttrande kommer samtidigt att finnas tillgängliga Bilia AB:s hemsida.

Göteborg den 7 februari 2023

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Carl Fredrik Ewetz, Investor Relations, 010-497 07 73, carl.fredrik.ewetz@bilia.se
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar samt tilläggstjänster såsom finansiering och försäkring. Bilia har cirka 150 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien samt två auktionssajter, en i Sverige och en i Norge. Bilia omsatte cirka 35 mdkr år 2021 och hade cirka 5 300 anställda.

Bilias Serviceaffär omfattar ett väl utvecklat sortiment av tjänster och servicekoncept som utvecklas kontinuerligt för att förenkla bilägandet för kunderna. Bilia erbjuder tillbehör och reservdelar, originalservice och reparationer, däckhotell, fälgrenovering, bilglasreparationer och andra verkstadstjänster, butiksförsäljning och e-handel.

Bilias Bilaffär omfattar försäljning av nya och begagnade person, transport och lastbilar samt tilläggstjänster såsom finansiering och försäkring. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Mini, Toyota, Lexus, Mercedes-Benz, Smart, Porsche, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Nissan, Jaguar, Land Rover, XPENG, ORA, Renault, Dacia och Alpine samt transportbilar av märket Toyota, Mercedes-Benz, Volkswagen, Nissan och Renault och lastbilar av märket Mercedes-Benz.

Bilias Drivmedelsaffär omfattar försäljning av drivmedel och biltvätt i Sverige.