Bildkälla: Stockfoto

Mag Interactive rapporterar ökad justerad ebitda

Mobilspelsutvecklaren Mag Interactive redovisar minskande omsättning under andra kvartalet jämfört med samma period året innan. Justerat ebitda steg under perioden

Omsättningen sjönk 25,2 procent till 71,9 miljoner kronor (96,1).

Ebitda-resultatet blev -1,9 miljoner kronor (9,8).

Justerat ebitda var 19,7 miljoner kronor (8,4).

Rörelseresultatet blev -16,3 miljoner kronor (-4,2).

Justerat rörelseresultat blev 5,3 miljoner kronor (-5,5), med en justerad rörelsemarginal på 7,4 procent.

Resultatet efter skatt blev -12,6 miljoner kronor (-3,1), och per aktie -0,48 kronor (-0,12).

"Vi kan se tillbaka på ett kvartal som i de flesta avseenden var en förväntad fortsättning på föregående kvartal. Våra live-spel fortsätter att vara stabila jämfört med Q1 när det gäller dagliga aktiva användare (DAU), och verksamheten fortsätter att vara lönsam med en solid vinstmarginal och hälsosam kassaflödesgenerering", kommenterar vd Daniel Hasselberg.

Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,2 miljoner (1,3) och 3,1 miljoner (3,7), en minskning med 11 respektive 17 procent.

Kostnader för användarförvärv, user acquisition (UA), för kvartalet uppgick till 8,2 miljoner kronor (41,2). Detta är under ambitionsnivån som är på närmare 30 miljoner kronor per kvartal.

"Nyckeln till att låsa upp de högre nivåerna av UA-investeringar som vi siktar på är kontinuerlig förbättring av våra spel samt optimering av våra annonser", säger Hasselberg.

Mag Interactive, MkrQ2-2023/2024Q2-2022/2023Förändring
Nettoomsättning71,996,1-25,2%
EBITDA-1,99,8
EBITDA-marginal10,2%
Justerat EBITDA19,78,4134,5%
Justerad EBITDA-marginal27,4%8,7%
Rörelseresultat-16,3-4,2
Justerat rörelseresultat5,3-5,5
Justerad rörelsemarginal7,4%
Nettoresultat-12,6-3,1
Resultat per aktie, kronor-0,48-0,12
Börsvärldens nyhetsbrev
ANNONSER